Don’t Sponsor it. Just Be English

Good Morning ! London Olympic Games are almost upon us, and brands start using their support as their main message. But, lot of brands cannot or do not want to support the games. But it doesn’t mean that they can’t get benefits from the London Olympic Games. For example, J&B, the alcohol brand, has launched its new campaign called “so British”. With this campaign, J&B tries to claim their British origins and to take advantage of them today with “London” fever. In its website, everything is related to UK: the flag, the colors, the shape of the royal army (with the weird and famous hat). And if this is not enough, on their Facebook site you can test your knowledge about British culture!! SO BRITISH!! But J&B is not the only brand who takes advantage of the Olympic games. Here you have NIKE. Yes, you have read well! Nike is not a sponsor of the London Olympic Games, but the last Brandwatch’s rapport indicates that Nike is the first brand associated with the Olympic games. Nike dominates the internet conversation about Olympic games with a 7,7% … far away from its rival Adidas (who is a REAL sponsor) which has been mentioned only 0,49%. And the main reason for this situation is very simple: The new NIKE campaign. The motto of this campaign (launched in December 2011) is “How you will make it count in 2012?”. In the ad we can watch different English athletes, from different sports (basketball, biking, football, running) talking about competing and winning. There are several videos on the net, and a wonderful creative website which makes us feel the London Sport and the special feeling for English sport.
So, after analyzing these two cases, we can definitely say that if you want to be related to an event you don’t need to sponsor it. You just have to feel the event from any single part of your brand.

Good Morning ! Les Jeux Olympiques de Londres se rapprochent de plus en plus et les marques commencent à communiquer sur l’événement à travers leurs slogans. Mais beaucoup de marques ne peuvent pas ou ne veulent pas sponsoriser les Jeux. Pour autant, cela ne veut pas dire qu’elles ne peuvent pas profiter des Jeux Olympiques de Londres. La marque de whisky J&B a, par exemple, lancé sa nouvelle campagne avec le slogan « so British ». Avec cette campagne, J&B essaie de tirer profit de ses origines anglaises et du côté tendance de « Londres ». Sur son site web, tout est en relation avec le Royaume-Uni : le drapeau, les couleurs et la silhouette du soldat de la garde royale. Et si cela n’est pas suffisant, sur son site facebook, vous pouvez tester votre connaissance de la culture anglaise. SO BRITISH!! Néanmoins, J&B n’est pas l’unique marque qui profite de la fièvre des Jeux Olympiques de Londres. C’est également le cas de Nike. Et oui, vous avez bien lu! Nike n’est pas sponsor des Jeux Olympiques de Londres, mais selon le rapport de l’agence “Brandwatch”, Nike est la première marque associée aux Jeux Olympiques sur internet avec 7,7% des conversations sur le net … loin devant son principal concurrent Adidas (qui est un sponsor officiel des Jeux Olympiques) qui fait seulement l’objet de 0,49% des conversations autour de ce sujet sur le net. Et la principale raison en est simple: la nouvelle campagne NIKE. La campagne (lancée en décembre 2011) a comme slogan “Faites que ça compte en 2012”. Dans la pub, nous pouvons voir plusieurs athlètes anglais de différentes disciplines olympiques (basket, cyclisme, football, marathon…) qui nous parlent de la compétition et de l’importance de gagner. Il existe plusieurs vidéos sur le net, et un site web très créatif qui permet de vivre de manière spéciale le sport anglais.
Ainsi, après avoir analysé ces deux cas, nous pouvons confirmer qu’une marque peut être associée à un événement même si elle ne fait pas partie des sponsors officiels. Pour y parvenir, il faut réussir à faire vivre l’événement à travers la marque.

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