The Cartier’s Odyssey

I remember the first time I heard about the love story between Louis Cartier and Jeanne Toussaint (in that time, the high jeweler’s director). In 1933, Jeanne Toussaint starts to work in Cartier, and her strong character, her creativity, her perfectionism in everything that she made, labelled her “The Panther” by everyone. And Louis Cartier loved this woman, and that’s how the first jewelry “tiger” art-craft was born, inspired for the spirit of that woman: so lovely sometimes, but a beast others. And, while Louis Cartier is still present in the brand’s spirit (he created the first watch-bracelet for his aviator friend Alberto Santos-Dumont, who complained all the time about the fact that he never could see the hour while he was flying), the Jeanne Toussaint “Panther” has become the Cartier’s symbol.

Today, Cartier is 165 years old, and to commemorate his story, the brand pays tribute to the past, the present and looks to the future in one incredible video. A panther wakes-up from a dream and travels around the world. We see the references to Russia, India, China, and for sure France.  We see also some historical masterpieces such as the LOVE bracelet, the trinity ring, or even, the handcrafted jewelry pieces with the shapes of natural elements (flowers, trees, animals, etc). It’s a real travel through Cartier’s history. And as the name of the video says, it’s a true and magical odyssey.

Here you have the microsite created for this fantastic campaign: http://www.odyssee.cartier.us/

Je me souviens de la première fois où j’ai écouté l’histoire d’amour entre Louis Cartier et Jeanne Toussaint (à l’époque elle était la Directrice de la haute joaillerie). En 1933, Jeanne Toussaint commence à travailler pour Cartier. Son fort caractère, sa créativité et son sens du perfectionnisme dans tout ce qu’elle réalisait,  ont fait qu’elle soit appelée “La Panthère”. Et Louis Cartier était fou amoureux de cette femme. C’est comme ça que sont nées les premières pièces avec la forme d’une panthère, inspirées bien sûr de l’esprit de cette femme : amoureuse, toujours élégante et fière. Et comme Louis Cartier, toujours présent dans l’esprit de la maison (il a créé la première montre bracelet pour son ami aviateur Alberto Santos-Dumont qui se plaignait tout le temps qu’il ne pouvait pas lire l’heure pendant il volait), la panthère de Jeanne Toussaint est devenue ainsi inséparable de la maison, et un vrai symbole des valeurs de Cartier.

Aujourd’hui, Cartier célèbre son 165ème anniversaire, et pour commémorer l’histoire de la maison, la marque a fait un hommage à son passé, son présent et sa stratégie future dans cette vidéo incroyable. Une panthère se réveille d’un rêve et voyage autour du monde. On voit des références à la Russie, l’Inde, la Chine, et bien sûr, à la France. Nous voyons dans la vidéo les pièces plus importantes de la maison comme le bracelet LOVE, la bague Trinity ou même les pièces d’orfèvrerie réalisées pour la duchesse de Windsor et d’autres illustres clients de la maison avec des motifs qui rappellent la nature (fleurs, arbres, animaux…). C’est un vrai voyage à travers l’histoire de la maison. Et comme le nom de la vidéo l’indique, c’est une odyssée vraie et magique.

Vous pouvez trouver ici le site créé pour cette campagne fantastique: http://www.odyssee.cartier.com/

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One thought on “The Cartier’s Odyssey

  1. […] two years ago Cartier surprised us with a beautiful film called « l’Odysée » that synthesized with a special travel, special effects and its mythic panther the DNA of the […]

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